Overheid in Noord-Brabant

DEN HAAG – Raadsleden ervaren, vrijwel zonder uitzondering, dat de druk op het uitvoeren van het raadswerk hoog is. Om het raadswerk goed te kunnen uitvoeren, is daarom zelfs een kwart van de raadsleden minder gaan werken in zijn gewone baan. Dit blijkt uit het onderzoek ''Werkdruk onder raadsleden'' van Overheid in Nederland en Raadslid.Nu onder raadsleden over werkdruk.

Het raadsledenonderzoek toont aan dat 86 procent van de raadsleden een hoge tot zeer hoge werkdruk ervaart om het raadswerk uit te voeren. Drie van de vier raadsleden doet het raadswerk naast een gewone baan en/of heeft ook nog een gezin. Raadsleden geven in het onderzoek aan dat de gevoelde werkdruk vooral komt door de tijd die zij kwijt zijn aan leeswerk en vele vergaderingen. Raadsleden geven aan dat zij daardoor te weinig aandacht kunnen geven aan een belangrijk deel van het raadswerk: het zijn van volksvertegenwoordiger.

Dit bestand is van het type pdf (Acrobat Reader document)  Raadsledenonderzoek 'Werkdruk van het raadswerk' (934,59 KB)